Päivälleen 90 vuotta sitten Mamie Smith lauloi levylle Crazy Bluesin. Se oli historian ensimmäinen blueslevytys ja ilmestyi OKeh-levy-yhtiön kautta. New Yorkissa äänitetty laulu oli Perry Bradfordin kynästä, samoin kuin session toinen blues It' s right here for you.
Jos historiaan on kirjattu tieto, että Buddy Bolden improvisoi ensimmäisen bluesin kornetilla 1890-luvulla, niin Mamie ehti studioon ensimmäisenä.
Crazy Bluesista tuli menestys. Ensimmäisen kuukauden aikana sitä myytiin 75 000 ja kaikkiaan kaksi miljoonaa kappaletta. Levyn hinta oli dollari. Siihen aikaan se oli iso raha mustalle työläiselle, mutta osoitti bluesin vetovoiman. Suksee rohkaisi OKehin lisäksi muitakin levy-yhtiöitä etsimään naislaulajia, jotka pystyisivät vastaamaan Mamie Smithin suosioon.
1920-luvun alku olikin kultaaikaa mustille naisartisteille, jotka esiintyivät kaupunkien teattereissa ja yöklubeissa. Sieltä levy-yhtiöt poimivat suojiinsa Mamien haastajat muun muassa Edith Wilsonin, Ma Raineyn, Bessie Smithin ja Ida Coxin.
Mamien taustalla Crazy Bluesissa soitti pieni jazzyhtye, pianossa Willie The Lion Smith. Myöhemmin hänen yhtyeessään sai tulikasteen myös toinen muusikkolegenda Coleman "Saxophone Boy" Hawkins.
Jos historiaan on kirjattu tieto, että Buddy Bolden improvisoi ensimmäisen bluesin kornetilla 1890-luvulla, niin Mamie ehti studioon ensimmäisenä.
Crazy Bluesista tuli menestys. Ensimmäisen kuukauden aikana sitä myytiin 75 000 ja kaikkiaan kaksi miljoonaa kappaletta. Levyn hinta oli dollari. Siihen aikaan se oli iso raha mustalle työläiselle, mutta osoitti bluesin vetovoiman. Suksee rohkaisi OKehin lisäksi muitakin levy-yhtiöitä etsimään naislaulajia, jotka pystyisivät vastaamaan Mamie Smithin suosioon.
1920-luvun alku olikin kultaaikaa mustille naisartisteille, jotka esiintyivät kaupunkien teattereissa ja yöklubeissa. Sieltä levy-yhtiöt poimivat suojiinsa Mamien haastajat muun muassa Edith Wilsonin, Ma Raineyn, Bessie Smithin ja Ida Coxin.
Mamien taustalla Crazy Bluesissa soitti pieni jazzyhtye, pianossa Willie The Lion Smith. Myöhemmin hänen yhtyeessään sai tulikasteen myös toinen muusikkolegenda Coleman "Saxophone Boy" Hawkins.
Mamie ei ollut puhdas blueslaulaja, vaan vaudevilleartisti, joka sisällytti esitykseensä jazz- ja bluesnumeroita. Hän aloitti uransa 13 vuotiaana tanssijana, mutta New Yorkin Harlemin muutettuaan alkoi menestyä paremmin laulajana.
Crazy Blues oli tärkeä levytys, sillä se avasi ovia afroamerikkalaiselle levyteollisuudelle moneen suuntaan. Ensin puhuttiin "neekerimusiikista" sitten "rotulevyistä", joista ajan kanssa jalostuivat käsitteet blues, rhythm ´n´ blues, rock´n´roll, soul, funk, rap ja uusi R´n´B.
Blueshan ei kuole koskaan, mutta maailma muuttuu ja kehitystä tapahtuu. Mamien Crazy Bluesin jälkeen mahtuu 90 vuotta musiikkihistoriaa, joka on vaikuttanut meihin kaikkiin. Valkoisille blues on ollut aina marginaalia, mutta sen paikan on vallanneet myös värillisen väestön keskuudessa uudet musiikkimuodot.
Crazy Blues oli tärkeä levytys, sillä se avasi ovia afroamerikkalaiselle levyteollisuudelle moneen suuntaan. Ensin puhuttiin "neekerimusiikista" sitten "rotulevyistä", joista ajan kanssa jalostuivat käsitteet blues, rhythm ´n´ blues, rock´n´roll, soul, funk, rap ja uusi R´n´B.
Blueshan ei kuole koskaan, mutta maailma muuttuu ja kehitystä tapahtuu. Mamien Crazy Bluesin jälkeen mahtuu 90 vuotta musiikkihistoriaa, joka on vaikuttanut meihin kaikkiin. Valkoisille blues on ollut aina marginaalia, mutta sen paikan on vallanneet myös värillisen väestön keskuudessa uudet musiikkimuodot.
Crazy Blues-http://www.youtube.com/watch?v=OiJrBgbwsJw