lauantai 16. tammikuuta 2010

Pave, unohdettu ammattilainen!














Pave Maijanen ei turhan usein esiinny Lapissa. Viimeksi hän oli pohjoisessa keikoilla yli vuosikymmen sitten. Nyt häntä kuullaan tämän kuun lopussa niin Pyhän Winter Unpluggedissa, Tunturibluesissa kuin Sallan Kaamoksen Juurilla-tapahtumassakin.
Vuonna 1999 hän vieraili Rovaniemellä Mestarit Areenalla-kiertueen kanssa. Samana vuonna hän esiintyi myös Pyhä Unplugged-tapahtumassa. Hän muun muassa nousi lavalle yhdessä Dave Lindholmin (kuvassa) kanssa, mitä ei ollut tapahtunut sitten Rock`N`Roll Band-aikojen eli 24 vuoteen!
Paven viimeisin näkyvä paluu parrasvaloihin tapahtui juuri Rock`N`Roll Bandin tiimoilta. Yhtye otettiin nimittäin naftaliinista 30 vuoden jälkeen Puistobluesin yhtä keikkaa varten vuonna 2005, mutta Paven, Daven ja Affe Forsmannin onnistunut comeback poiki myös kiertueen ja New Memories-boksin.
Kun työ oli tehty, Pave häipyi tapansa mukaan kulisseihin. Niin hän on aina tehnyt.
Nykyisin hyväntekeväisyysseura Pietarinkadun Oilersissa kiekkoileva Maijanen oli Suomi-sarjatason jääkiekkoilija muuttaessaan Lappeenrannasta Helsinkiin. Nuori mies valitsi kuitenkin urheilun sijaan musiikin.
- Mun ensimmäinen studiokeikka oli Kristianin kanssa. Levytettiin Hairin Aquarius. Siitä kaikki alkoi, Maijanen muistelee aikaa 40 vuotta sitten.

Kristianin jälkeen seuraavat opinahjot olivat konkaribändit Paradise ja Smokings. Tuolloin Paven pääsoittimeksi vakiintui basso, vaikka hän klaaraa soittimen kuin soittimen.Jo poikasena hän huomasi, miten vaivattomasti huuliharpusta irtosi balladi Olavinlinnasta.
- Paradisessa erityisesti Markku Johansson oli tärkeä ihminen. Häneltä sain oppia teoriapuolella ja varsinkin sovittamisesta, ja kaikessa muussa Matti Sarapaltio oli tiennäyttäjä, Pave kertoo. Tärkeä kannustaja hänelle oli myös rocktoimittaja Heikki Harma.
Hänen ensimmäinen soolosinkkunsa oli Fever, mikä yhä tänäänkin on yksi Härmä-rockin hienoimmista sivalluksista. Sen valitsi hänelle jo edesmennyt muusikkoystävä Janne Ödner, joka puuhasi takapiruna myös Paven seuraavissakin projekteissa Rock`N`Roll Bandissä ja Royalsissa. Molemmat olivat aikansa superyhtyeitä ja jälkimmäisessä hän soitti Albert Järvisen kanssa.
Paven rock-kauden viimeinen rypistys oli yhtye Mistakes.

Paven jättäessä jatkuvan keikkailun hän löysi perheelleen kesäpaikaksi vanhan kansakoulun Pohjois-Karjalasta. Hän ryhtyi kotitarveviljelijäksi, Kesälahden maisema alkoi soida ja syntyi omia lauluja. Menestyksistä ensimmäinen oli tietoisku Pidä huolta, joka potkaisi Paven soolouran käyntiin.
- Se oli mun ensimmäinen suomenkielinen teksti. Tein sen innostuneena punkista ja latasin siihen, mitä mun mielessä liikkui.
Paven menestys kasvoi tasaisesti ja hittejä syntyi kuten Aiaiai, Lähtisitkö, Ikävä, Jano ja Elämän nälkä. Hänen tähtihetkensä osuivat 1980-luvun puoliväliin, jolloin hän huuhtoi kultaa ja timanttia ja valittiin vuoden mieslaulajaksi. Melodinen pop oli suosiossa ja myös Dingo ja Eput menestyivät.
Pave loi alkuaikojen levyilleen oman jykevän Phil Collins-sointinsa, josta hän antaa kiitosta myös äänittäjä TT Oksalalle. Myöhempi tuotantojälki ei Pavea enää tyydyttänyt.
- Mulla oli hyviä lauluja, mutta niiden toteutukset olivat usein latteita, huonosti tuotettua B-luokkaa, Pave lataa ja arvelee sitä menestyksensä hiipumisen syyksi.
Pitkän tauon jälkeen Pave nousikin listoille vasta 1990-luvun lopussa Lähtisitkö-tuplalla. Mestarit Areenalla-kiertueen myötä hänenkin musiikin kysyntä kasvoi ja kokoelmalle Pave kokosi yhdeksältä pitkäsoitoltaan 28 mieleisintä.
>>Tanssivat Kengät, Paven parasta rootsia soolona>>
Pavella ei kuitenkaan koskaan ole ollut mitään hätää. Oman uransa ollessa alamaissa musiikin sekatyömiehenä leipä on tullut jostain muualta.
- En mä hirveeseen pulaan ole koskaan joutunut, Luojan kiitos! Aina mulla on ollut työtä. Jos ei laulamista, niin studiotyötä, tuottamista, sovittamista ja kapellimestarointia, Pave kiittää onneaan.
Vuosien varrella hän on kokeillut onnistuneesti rajojaan myös muun muassa Savonlinnan oopperakuorossa ja West Side Storyn pääosassa. Hän on säveltänyt Unto Kupiaisen runoja tai laulanut Ankronikkaan musiikkia.
Tuottajana hänelle on kova maine. Vaikka hän kuuntelee aktiivisesti vain klassista musiikkia, eikä seuraa musiikin uusia trendejä, Pave on sisäistänyt popin parhaat puolet ja se riittää. Hänet muistetaan parhaiten Wigwamin klassisen albumin Nuclear Nightclubin tuottajana ja aikanaan myös Dingo halusi hänet puikkoihin.
- Finnlevyn Timo Lindström antoi mulle yhden kasetin kuultavaksi. Siinä oli Levoton tuhkimo ja Sinä ja minä. Se oli järisyttävä kokemus. Niin valmista musaa, tuntemattomalta bändiltä jostain liiterin takaa. Soitin heti Timolle, että selvä peli.
Näin Pave Maijasesta tuli muun muassa Dingon hovituottaja.