18 maaliskuuta 2010

Pophjälte från Mämmilä & unika tankar " Minns inte vad ja sa senast, jag minns sällan vad jag sagt, det är svårt att hålla isär vilka man imponerat på med vilken fras / anekdot. I tidningen skrev någon idag om anekdotiskt skrivande som någonting dåligt, den personen gillar nog inte samma som jag men störst av allt är Katarina Frostenson o annan obegriplig text som för tankarna bortom där jag redan varit. Merparten av det jag vet har andra berättat för mig, Joel som kör min buss läser mycket o har en exeptionellt stor hjärna, nästan på gränsen till det som är en last, han berättar saker för mig som jag sedan refererar till som ”nånting jag läst”.
”nånting jag läst” är att Stig Larsson, inte Stieg, har satt fingret på konstnärens uppgift, nämligen, ”at tänka unika tankar”. Jag håller med Stig, han satte ordet på varför jag inte klarar av alltför tydliga förlagor.
I Stockholm är ju bostadsmarknaden het, folk tittar på en moneyshot av en balkong, besöker lägenheten under 3 minuter, konstaterar att badrummet är fuktskadat o budar sedan hem skiten för 5 miljoner, inget konstigt med detta.
Det konstiga är att folk inte undersöker om det spökar. Jag har sovit i en ny lägenhet i en vecka eller legat vaken o lyssnat efter ljud o tittat efter, inte vet jag, jag tror verkligen inte bostaden är hemsökt men för att lugna mig själv frågade jag en rationell i min omgivning om han trodde på spöken o hoppades givetvis på ett nej;
”jag tror på andar o då måste jag även tro på spöken men dom vill aldrig någon nåt ont”.
Efter det beskedet var det svårt att tänka på spöken som inbillning, återstod bara att göra spökena begripliga.
Jag tror att anden är enormt platskrävande, kanske en oformlig sak som i avslappnat tillstånd upptar sisådär 5 kubikmeter luft, det skulle förklara varför man får förnimmelsen av ”nåntin annat” på natten, då är det lugnt o stilla, ingen trafik o lite trängsel för dessa enorma saker. Spöken är alltså klumpiga, försynta o alldeles ofarliga.
Eskilstuna o Helsingborg. Konsten vinner sällan nånting på att klagomål framförs från scenen men såhär i efterhand kan jag berätta att jag höll på att ställa in båda på grund av sjukdom, jag var rädd för att göra en Orup men det gick bra. Båda konserterna blev minnesvärda.Imorgon är det Norrköping, enligt utsago utsålt, coolt, vad som är ännu större är att jag på lördag kommer få se det poppiga 1349 i Luleå. (Markus Krunegård)

Gomorron Sverige/Markus-http://svtplay.se/v/1916294/markus_krunegard