18 syyskuuta 2012

Tsöh, Tsöh- Kuuluuko? 
Kuvia ja ääniä Lappipopin alkuhämärästä! 
Matkalla pohjoiseen kannattaa pistäytyä Rovaniemen Artikumissa, jossa on 15. marraskuuta asti lappilaisen populäärimusiikin historiaa käsittelevä näyttely Tsöh, Tsöh- Kuuluuko?. 
Lappi on tunnetusti laaja maa ja tarinat murusina  ja vaikeasti kerättävissä, mutta Rovaniemen näyttely tuo taas omalta osaltaan vähän dokumentoituun historiaan lisävalaistusta. Se valottaa pääasiassa aikajaksoa 1960-1980.
Erityisen mielenkiintoisia ovat rovaniemeläismuusikoilta haalitut vanhat soittimet, helminä Esko Porthanin sähkökitara ja Seppo Leinon hanuri. Omaa tarinaansa kertoo myös vanha Levin-kitara, jolla Nils- Aslak Valkeapää teki saamelaismusiikin historiaa uudistamalla sitä.
Hieno oivallus on myös tauluteeveiden käyttö. Toisessa pyörii kuvakaruselli bändeistä ympäri Lappia ja toisessa kaksi vanhaa tanssimuusikkoa kertoo tarinaansa vanhojen valokuvien säestyksellä.
Herajärvi & Äijälä
Näyttelystä löytyy myös tyypillinen popparin huone, suurine Suosikin julistelakanoineen, punkyhtye Aivoproteesin "sota-asu" ja luonnollisesti esillä on levyjen kansia, sillä Lapin kirjastoon Rovaniemellehän pyritään keräämään kaikki pohjoisessa tehdyt levytykset. 
Näin torniolaisena mainittakoon, että Tsöh, Tsöh- Kuuluuko?-näyttelyn ulkopuolella kävijää tervehtii, kaksi partahaituvia hiplaavaa torniolaispunkkaria, Petter Abraham Herajärvi ja Veli-Matti Läjä Äijälä. Kerrattokoon myös, että näyttelyn vanhimmasta kuvasta, vuoden 1936 Kivalo-yhtyeestä, voi bongata muun muassa Tornion työväentalon entisen vahtimestarin Eero Kallion, joka erään tarinan mukaan hankki kaupungin ensimmäiset rummut.
Arcticus-kitaristi Esko Porthanin Fender Stratocastor 1966

Ruotsalainen Jerry Williams & Violents huudatti tyttöjä Rovaniemen Valsalla 1964













Kaulinpään iskelmätähti Markus alias Markku Tranberg
Kemiläisrokkia: Duurikuuri, Santa Lucia & Loputkin Loat